• Lähetä sähköpostia!
  • Käy tykkäämässä!
  • Seuraa minua!
  • Soita!
  • Podcastit ja videot!

Viesti

Tykkää

Seuraa

Soita

Katso

© 2020 - Laadukas elämä by Mia.

  • Mia

Kadonneen vyötärön metsästys

Miksi tämä vararengas ei katoa? Katsot peiliin tuskastuneena ja tökit vatsaasi. Olet ollut laihdutuskuurilla jo monta kuukautta, mutta tuntuu, että mitään ei tapahdu. Syöt pelkkää salaattia ja käyt viisi kertaa viikossa hikiliikkumassa. Olet myös jonkin aikaa nipistänyt yöunistasi, koska muuten et ehdi aamun spinningtunnille. Teet kovasti töitä ja pysähdyt korkeintaan silloin kun syöt salaatin. Senkin syöt ilman mitään kastiketta, koska rasva lihottaa. Leivänkin olet jättänyt pois, koska sekin lihottaa ja turvottaa vatsaa. Viime aikoina olet tuntenut itsesi kuitenkin todella energiseksi. Sinulla on niin paljon energiaa, että et saa edes yöllä enää nukutuksi. Miksi en laihdu, vaikka teen niin paljon koko ajan? Katsot jälleen peiliin ja tökit vatsaasi.




Kuulostaako tutulta? Stressi ja univaje ovat yllättävän isossa roolissa, kun teemme elämäntapamuutosta. Stressitasot ja unen määrä ovat erityisen tärkeitä, kun yritämme pudottaa painoa. Lyhytaikainen stressi vähentää ruokahalua, mutta pitkään jatkuessaan se lisää ruokahalua. Tuntuu, että vatsaan mahtuisi vaikka mitä. Nälkä on pohjaton. Ennen vanhaan, silloin kun ne kuuluisat sapelihammastiikerit vielä väijyivät meitä, stressiin liittyi useimmiten voimakas fyysinen ponnistus. Kehomme siis varastoi mahdollisimman paljon energiaa stressaavan tilanteen sattuessa. Yleensä tämä energia kerääntyy vatsan kohdalle, koska sieltä sen saa nopeasti käyttöön. Nykyään stressin taustalla ei kuitenkaan ole fyysistä vaaraa, eikä vatsan kohdalle kerääntynyttä energiaa tarvitakaan. Kehomme ei tiedä, että esimiehesi määräämä uusi projekti ei aseta sinua hengenvaaraan, josta sinun on nopeasti juostava pakoon. Jos sinulla on monta rautaa ja ne ovat kaikki tulessa, niin se vaikuttaa painonpudotukseesi, tämä on tosiasia.


Liiallinen stressi ei tee vyötäröllesi hyvää

Uni on myös ollut iso trendi viime aikoina, eikä syyttä. Riittävä uni on aivojen ruokaa ja jos sitä ruokaa ei anneta tarpeeksi, on mahdollista, että aivot etsivät ruoan muualta. Yleensä se ruoka löytyy Mc Donaldsin autokaistalta. Tai karkkihyllystä. Sipsipussin pohjaltakin on moni etsinyt. Sieltä stressaantunut kehosi haluaa nopeasti varastoida ylimääräisen energian vyötäröllesi, josta se on helposti käytettävissä seuraavaa stressaavaa tilannetta varten. Noidankehä on valmis.


Mitä voit sitten tehdä, jos huomaat olevasi tilanteessa, jossa teet enemmän kuin kaikkesi, mutta laihdutusprojektisi ei etene?


HENGITÄ SYVÄÄN


Ihan ensimmäiseksi, hengitä syvään. Kaikki on hyvin ja ongelmaan löytyy ratkaisu. Se ratkaisu ei kuitenkaan ole kuudennen spinningtunnin lisääminen lauantaiaamuun tai aamupuuron poisjättäminen.


Tee seuraavat asiat viikon ajan: (viikko ei kaada projektiasi, joten kokeile, mitä tapahtuu, jos hölläät vähän ruuvia).


1. Jos tiedät, että et nuku tarpeeksi, aseta se kaikista korkeimmalle tärkeysjärjestyksessä. Mene nukkumaan niin, että saisit noin 8 tuntia unta yössä.


2. Jos menet nukkumaan ajoissa, mutta et kuitenkaan saa unta, tai heräilet aamuyöstä 2-3 aikaan, olet luultavasti ylirasitustilassa.


3. Molemmissa tapauksissa vähennä viikon ajaksi liikunnan määrää. Tee vain rauhallisia kävelylenkkejä, mieluiten metsässä tai luonnon keskellä. Jätä askelmittari kotiin ja nauti rauhasta.


4. Laita kalenteriin ainakin yksi tunti, jolloin varaat aikaa tehdäksesi jotain, josta nautit, ilman tavoitteita tai häiriöitä.


5. Yksi hyvin tärkeä asia on lisätä hiilihydraatteja viikon ajaksi ruokavalioosi. Monet vähentävät hiilihydraatteja, kun tarkoituksena on laihtua. Jos kuitenkin liikut paljon, on tärkeää syödä hiilihydraatteja, jotka edistävät palautumistasi. Lisää siis esimerkikis hedelmiä, kauraleipää ja erilaisia täysjyväviljoja kuten puuroja aterioihisi. Jos kärsit uniongelmista on hyvä syödä hiilihydraattipitoinen ateria ennen kuin menet nukkumaan.


6. Ala opettelemaan uutta meditaatio tai mindfulness-tapaa. Tee vaikka viiden minuutin harjoitus joka ilta, ennen nukkumaanmenoa. Nykyään on paljon hyviä sovelluksia tähän tarkoitukseen, itse käytän Headspace-nimistä sovellusta.


7. Mieti tämänhetkistä elämäntilannettasi. Jos teet kovati töitä, matkustelet paljon tai sinulla on paljon perhevelvollisuuksia niin nämä voivat vaikuttaa vyötärönmetsästykseesi. Onko jotain, jota voisit muuttaa elämässäsi niin, että se ei tuntuisi hullunmyllyltä?



Kun teet nämä asiat, niin tulet huomaamaan eron ja todennäköisesti kehosi saa tarvitsemaansa lepoa ja laihdutusprojektiasi on mukavampi jatkaa. Muista kuitenkin, että jos et tee muutoksia jokapäiväiseen elämääsi, on mahdollista, että projektisi alkaa taas junnaamaan paikallaan.


Stressi ja univaje ovat kunnioitettavia vastustajia, kun metsästät kadonnutta vyötäröäsi. Kun katsot seuraavan kerran peiliin niin mitä jos katsoisit kehoasi lempeästi? Sehän yrittää loppujen lopuksi vain auttaa sinua. Mitä jos sinäkin auttaisit kehoasi ja antaisit sille mitä se tarvitsee? Rauhaa, rentoutta, hyväksyntää ja ehkä pari palaa leipää?


Miltä kuulostaa? Olisitko valmis hölläämään viikoksi?

Olen itsekin kärsinyt ylirasitusoireista unettomuuden muodossa, enkä ymmärtänyt mistä kaikki johtui. Onneksi olen nykyään viisaampi ja osaan paremmin levätä.