• Lähetä sähköpostia!
  • Käy tykkäämässä!
  • Seuraa minua!
  • Soita!
  • Podcastit ja videot!

Viesti

Tykkää

Seuraa

Soita

Katso

© 2020 - Laadukas elämä by Mia.

  • Mia

Älä laihduta. 5 syytä + toimivat ohjeet.

Siellä se odottaa. Suklaapatukka. Olet alkuhuumaa uhkuen ollut jo pari viikkoa laihdutuskuurilla, rajoittanut kaikkea paitsi vedenjuontia, jättänyt kaikki herkut pois ja syönyt pelkkää porkkanaa jälkiruoaksi. Olosi on kevyt ja olet ylpeä itsestäsi, hommahan toimii! Mutta siellä on kaapissa yksi suklaapatukka. Se käy usein mielessäsi, melkein tunnet kuinka ihanasti suklaa vähän tarttuisi kiinni kitalakeesi, jos ottaisit siitä palan. Sitten se tapahtuu. Olet yksin kotona ja jostain syystä muistat, että sinulla on se yksi suklaapatukka kaapissa. Jos nyt ottaisin ihan vähän, puolikkaan vain. Olet ansainnut sen, kun olet ollut niin täydellinen jo monta viikkoa. Tiedät jo, että ei se puolikas riitä mihinkään. Avaat käärepaperin nopeasti ja otat kiireellä ensimmäisen palan, toisen palan ja kolmannen…


Ovatko naiset, jotka syövät vain yhden palan suklaata, urbaani legenda?

Jos syytät itseäsi tai tahdonvoiman puutettasi yllä mainitusta suklaaepisodista, niin se on turhaa. Tämä on täysin normaali kehon reaktio nälkään. Sama tapahtuu vaikka pitkän päivän jälkeen kaupassa, kun haluat vain jotain hyvää ja nopeasti. Kehomme tarvitsee energiaa. Mieti vaikka väsymystä. Se on kehon signaali, että se kaipaa unta. Jos rajoitat untasi tai olet tarpeeksi väsynyt tarpeeksi pitkään, niin kehosi ottaa vallan ja vain nukkuu, vaikka tahdonvoimasi sanoisi mitä. Sama juttu nälän kanssa. Aivosi eivät pidä energian rajoittamisesta ja jos alat taistelemaan aivojasi vastaan, tulet häviämään. Joka kerta.


(Toim. huom. Puhun tässä blogitekstissä terveistä ihmisistä, joilla ei ole suurempia terveysongelmia)


1. Kun rajoitat energiansaantiasi laihduttamalla tai karsimalla ruoka-aineita pois, luot myös mieleesi kuvan siitä, että kärsit puutteesta. Kehosi ja mielesi eivät voi luottaa siihen, että saatavilla olisi aina tarpeeksi energiaa. Kun sitten jossain vaiheessa nälkä, stressi, unenpuute tai huono päivä tulevat eteen ja tahdonvoimasi on yhtäkkiä lähtenyt etelään lomalle, niin arvaa mitä tapahtuu? Repsahtaminen ja morkkis.


Etelästä tulikin mieleeni. Oletko nähnyt kulkukissoja etelänmatkalla? Jos ne saavat ruokaa, niin oletko huomannut, miten nopeasti ne hotkivat ruoan? Seuraavasta ateriasta ei ole tietoakaan ja niiden pelon pystyy melkein aistimaan, eihän kukaan vain vie ruokaani pois? Miten kissat, jotka elävät hyvissä oloissa ja saavat aina ruokaa käyttäytyvät? Niistä tulee kulinaarisia Sheba- kranttuja, jotka melkein aina jättävät ruokaa kippoon. Samalla lailla me ihmiset toimimme. Kun kehomme ja mielemme luottavat tasaiseen energiansaantiin, voimme rentoutua ja jopa jättää ruokaa lautaselle.




2. Monella liikunta kulkee käsi-kädessä laihdutuksen kanssa. Liikuntaa lisätään samaan aikaan, kun ruokaa rajoitetaan. Tiesitkö, että jos syöt liian vähän, et saa liikunnasta kaikkia terveyshyötyjä irti? Ensinnäkin liikunta maistuu hiekkapaperille, etkä saa siitä niin hyvää fiilistä kuin jos sinulla olisi tarpeeksi energiaa. Tämä voi olla osasyy siihen, miksi me lopetamme liikunnan ja alamme jopa inhoamaan sitä, koska tietenkään se ei ole kivaa, jos liikkuminen tuntuu hiekkapaperilta. Kuka nyt haluaisi hinkata itseään hiekkapaperiin? Ehkä masokistit.


3. Aina, kun tietoisesti rajoitat syömääsi ruokaa, koet nälkää tai energianpuutetta, on se merkki kehollesi, että hengenvaara uhkaa. Ilman ruokaa kuolemme. Kehomme tietää tämän, joten se on rakentanut uskomattoman hienon mekanismin, jonka avulla se tekee kaikkensa, jotta emme laihtuisi. Hyvät laihduttajat ovat jo aikoja sitten kuolleet sukupuuttoon. Joka kerta, kun vähänkin rajoitat energiansaantiasi, parannat kehosi kykya varastoida rasvaa tulevaisuudessa. Joka kerta, kun laihdutat, olet parempi lihomaan. Onko tämä kyky, jota haluat harjoitella?


4. Laihduttaminen on kehollemme erittäin stressaavaa ja se kohottaa kortisolitasoja. Pitkään jatkunut stressi alkaa näkymään varsinkin vyötäröllä. Lue tästä asiasta lisää täältä. Samalla, jos sivuutat kehon nälkäsignaalit tarpeeksi pitkään, esimerkiksi juomalla paljon kahvia tai vettä tai vain ”kärsit nälästä”, niin signaalit heikkenevät vähitellen. Stressi ja heikentynyt kyky kuunnella kehoamme saavat meidät helpommin turvautumaan tunnesyömiseen, ”minulla on tylsää”- syömiseen ja olemme muutenkin enemmän ulkoisten signaalien armoilla kun syömme. Kun siis vaikka viet postiin kirjettä, niin postimerkkien vieressä olevat Muumisuklaat tarttuvat paljon helpommin matkaan, jos historiassasi on paljon laihduttamista. Etkä edes välttämättä tiedosta tätä.




5. Laihduttaminen ei tuo onnea, se itse asiassa alentaa itsetuntoamme. Kun jatkuvasti painiskelemme ulkopuolelta tulevien odotusten ja vaatimusten, oman peilikuvan ja kehon omien signaalien ristitulessa, niin se tekee meistä onnettomia. Hetkellinen euforia siitä, että paino on mennyt alaspäin ei kestä yleensä pitkään. Laihduttaminen myös huonontaa suhdettamme syömiseen ja ruokaan, joka on aika surullista. Hyvä ruokahan on ihanaa ja meillä on oikeus nauttia siitä!


MUTTA OLEN JO YLIPAINOINEN, MINUNHAN ON PAKKO LAIHDUTTAA?


Itse asiassa, kaikki edellä mainitut asiat pätevät meihin kaikkiin. Koko ajan lisääntyvä tutkimustieto kertoo, että kenenkään ei kannata laihduttaa, koska tulokset eivät ole pysyviä ja johtavat vain edellä mainittuihin riskeihin. Jos siis haluat tehdä asioita terveytesi kannalta, niin tietoinen energian rajoittaminen tai laihduttaminen ei edistä terveyttäsi pitkällä aikavälillä, vaikka sinulla olisikin ylipainoa. Jos taas haluat tehdä sen ulkonäkösi takia, koska naapurin Pirjokin tai koska se nyt vain kuuluu tähän yhteiskuntaan, niin ilman muuta, se on täysin sallittua. Mutta silloin sinun on hyvä muistaa, että sillä on hintansa. Oletko valmis maksamaan sitä?


MIKÄ SITTEN TOIMII, JOS LAIHDUTTAMINEN EI KANNATA?


Oletko jo vakuuttunut, että laihduttaminen tai ylipäätänsä energiansaannin ja ruoka-aineiden rajoittaminen eivät kannata? Tietenkin varmaan mietit, että mitä tässä nyt voisi tehdä, jos laihduttaminen ei olekaan ratkaisu? Minulla on sinulle hyviä ja huonoja uutisia. Hyvä uutinen on se, että löytyy todella paljon parempia, tehokkaampia ja pysyvämpiä keinoja parantaa terveyttäsi ja hyvinvointiasi, kuin laihduttaminen. Huono uutinen on se, että ne ovat tuikitavallisia, halpoja ja helppoja toteuttaa, ilman pillereitä, lisäravinteita tai muuta jännittävää. Tarvitset kuitenkin aikaa, kärsivällisyyttä ja itsetutkiskelua. Mitä nämä keinot sitten ovat? Kyllähän ne jo tiedätkin. Mukava liikkuminen, riittävä uni ja oman elämän sekä siihen liittyvän stressin hallinta. Terveellinen ravitsemus kuuluu tähän myös, mutta ensin kannattaa luopua dieettiajattelusta ja parantaaa suhdettasi ruokaan.


Jos kaipaat näissä asioissa apua ja tukea, niin autan mielelläni. Ensi hätään voit alta ladata itsellesi palautumisohjelman. Tämän ohjelman avulla pysähdyt ja saat ohjeita rentoutumiseen ja stressittömämpään arkeen ja ehkä jopa kapeampaan vyötäröön.


Palautumisohjelma


Jos haluat lisää tukea pysyvään hyvään oloon ja tasapainoiseen elämään, niin liity Laadukas elämä-valmennukseen, jossa suunnittelemme sinulle yhdessä paremman terveyden ja hyvinvoinnin, pysyvästi. Jos ei nyt, niin milloin?


Liity valmennukseen tästä


Mitä jos päättäisit lopettaa laihduttamisen, herkkulakot ja ruoka-aineiden rajoittamisen? On olemassa parempikin tapa voida hyvin <3


LÄHTEET

https://academic.oup.com/emph/article/2016/1/369/2803021


Sumithran P, Prendergast LA, Delbridge E et al. Long-Term Persistence of Hormonal Adaptations to Weight Loss. N Engl J Med 2011; 2011.365:1597-1604


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2613427


https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/oby.21538


https://www.sizediversityandhealth.org/content.asp?id=34&category=HAES+Science#results


Tribole, E, Resch E. Intuitive eating A revolutionary program that works. St Martins Griffin 2012. New York

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20847894

407 katselukertaa