Laadukas liike -ohjelma

LAADUKAS LIIKE-OHJELMA

Jos sinulla ei ole selkeää tavoitetta liikunnalle, niin aloita 8 viikon Laadukas Liike-ohjelmalla!  Ala opettelemaan uusia tapoja tämän helpon ohjelman avulla ja saat liikunnan pysyväksi osaksi elämääsi!

Huomaathan, että valmennus ei sisälly ohjelmaan, jos olet Laadukas elämä-jäsen.  Jäsenenä voit hyvin itse seurata ohjelmaa, mutta valmentajan palaute kuuluu pelkästään Laadukas elämä-verkkovalmennukseen.

Tiedosta tekosyyt

Olemme kaikki hyviä keksimään tekosyitä sille, miksi emme voi tai halua tehdä jotain, joka ehkä tuntuu vieraalta tai vaikealta.Alla on lueteltuna yleisimmät syyt miksi emme halua liikkua.Kaikkiin on olemassa myös ratkaisut!

 

”Vihaan liikuntaa”

Meillä on usein sellainen mielikuva liikunnasta, että se on hikistä ja tuskaista irvistelyä kuntosalilla tai juoksumatolla.Sinun on turha aloittaa sellaisesta liikuntamuodosta, jonka ajatuskin saa sinut voimaan pahoin.Onko sinulla liikuntamuotoa, joka tuntuu helpolta ja mielenkiintoiselta?Jos sinulla ei sellaista ole, niin ei hätää.Jos et ole liikkunut paljoakaan, aloita vaikka kävelystä.Yritä löytää itsellesi hauskoja tapoja liikkua, vaikka kuuntelemalla musiikkia kotona ja tanssimalla.Kaikki liike on hyvästä!Aloita todella pienin askelin ja muista, että kannattaa valita liikuntamuoto, jota voit tehdä helposti ja säännöllisesti.

 

”En ehdi liikkua”

Kiire on yleinen tekosyy sille, että emme liiku.Jos päätät tehdä liikunnasta prioriteetin, niin silloin löydät sille aikaa, koska tärkeille asioille on aina aikaa.Muista myös, että sinun ei tarvitse käyttää tuntia saadaksesi hyvän treenin.Jo 10 minuutin harjoituksen avulla saat liikunnasta terveyshyötyä!Päätä, että liikunta on tärkeää, silloin löydät sille aikaa.

 

”Olen liian väsynyt”

Yksi loistava keino saada lisää energiaa on juuri liikunta.Pitkällä tähtäimellä se virkistää ja liikunta parantaa myös unesi laatua.Vaikka pitkän päivän jälkeen väsyttäisikin, niin kannattaa silti lähteä liikkeelle, et taatusti kadu!

 

”Olen sohvaperuna, enkä muuksi muutu”

Tämä on enemmänkin uskomus, kuin totuus.Sinä itse päätät minkälaisia valintoja teet.Kannattaisiko kuitenkin antaa liikunnalle mahdollisuus?Lupaa itsellesi esimerkiksi, että kokeilet kuukauden ajan liikkua enemmän.Jos se ei millään tavalla paranna elämänlaatuasi, niin voit aina palata takaisin vanhaan.

 

”Liikunta on liian vaikeaa ja tuskallista”

No pain, no gain, niinkö?Tämä on vanhakantainen ajattelutapa.Liikunnan ei ole tarkoitus sattua tai tuntua kärsimykseltä. Sinun ei tarvitse puskea itsesi äärirajoille, kunnes lihaksesi huutavat ja olet litimärkä hiestä, saadaksesi tuloksia.Se, mihin sinun kannattaa käyttää alussa energiaa on miettiäksesi mikä olisi sinulle mukavin tapa liikkua.Mielikuvitus on tässä rajana, eikä mikään liike ole liian pieni!

 

Viikko 1

 

Pohdi mikä on sinun syysi olla liikkumatta. 

Valitse yksi liikuntamuoto, jota alat harjoittelemaan säännöllisesti.  Päätä, että asetat sen korkealle tärkeysjärjestyksessä.

Palkitse itsesi!

Liikunta antaa meille hyvää oloa, virkistää, parantaa unenlaatua ja kohottaa itsetuntoa.  Nämä ovat kuitenkin pitkällä aikavälillä saavutettavia palkintoja.  Kun vasta aloittelet ja pyrit luomaan itsellesi tapaa, ovat pienet, heti liikuntasuorituksen jälkeen saatavat palkinnot tärkeämmässä roolissa.  Mieti siis etukäteen, mikä olisi sinulle mieluisa palkinto heti liikunnan jälkeen.  Se voi olla pieni asia, vaikka kuppi lempikahviasi, kiireetön sauna tai jakso lempisarjaasi.  Pääasia on, että suot sen itsellesi vasta kun olet liikkunut.  Voit myös tehdä pieniä välitavoitteita ja palkita itsesi vaikka uusilla lenkkitossuilla, treenivaatteilla jne.  Mielikuvitus on tässä rajana!

 

Jos mietit, että onko näiden asioiden tekeminen todellakin välttämätöntä?  Eikö se riitä, että vain tekee, sitten kun on aikaa?  Useimmat ajattelevat näin, mutta kuten tulet huomaamaan, uusien tapojen oppiminen on yllättävän haastavaa.  Sen sijaan, että taas tuhlaisit kaiken energian jumppamalla hiki hatussa viisi kertaa viikossa, niin käytä tällä kertaa energiaa tekemällä hyvä etukäteissuunnitelma.  Se tulee olemaan paljon tehokkaampi pitkällä tähtäimellä, kuin jo kuukauden jälkeen häipyvä jumppainnostus.

Laadukas elämä-valmennus on suunniteltu tukemaan sinua uusien tapojen opettelussa.  Olemalla tilivelvollinen muillekin kuin itsellesi, on uusien tapojen opettelu huomattavasti tehokkaampaa. 

Viikko 2 

​​

Nyt kun olet selvittänyt itsellesi, mitkä voisivat olla ne syyt, joiden takia et ole aiemmin liikkunut ja miettinyt mikä liikuntamuoto olisi sinulle sopivin, on aika alkaa rakentamaan liikunnasta pysyvää tapaa.

Monet kuvittelevat, että elämäntapamuutokset vaativat runsaasti tahdonvoimaa ja itsekuria.  Näitä asioita tarvitaan kyllä, mutta ei niin paljoa, kuin ihmiset yleensä olettavat.  Oletko joskus päättänyt muuttaa elämäsi kertaheitolla, aloittaa salitreenit viisi kertaa viikossa ja samalla aloittanut ruokavalioremontin?  Miten pitkään tämä muutos on pysynyt, ennen kuin olet palannut vanhoihin tapoihisi?

Tiede on tutkinut paljonkin tapojen muodostumista, ja tiedettä kannattaa tässäkin tapauksessa käyttää hyödyksi.  Jos haluat luoda uuden liikuntatavan, tee se fiksusti.

Aloita todella pienesti.  Jos asetat itsellesi hetki alkuun ison, haastavan tavoitteen, on riski, että et saavuta sitä.  Aivomme eivät pidä isoista muutoksista ja mielesi pyrkii pitäytymään vanhassa.  Jos teet ison muutoksen etkä onnistu siinä, on riski, että petyt itseesi ja haluat luovuttaa.  Tekemällä pieniä, varmasti saavutettavia muutoksia, kasvatat itsetuntoasi ja voit vähitellen pyrkiä kohti isompaa tavoitetta.

 

Tee liikunnasta automaattista.  Se, mihin sinun kannattaa käyttää energiaa ja tahdonvoimaa on etukäteissuunnitteluun.  Mieti, miten saat liikunnan mahtumaan arkeesi ja millä keinoin.  Laitatko lenkkivaatteet sängyn viereen, jotta pääset kävelylle heti kun heräät?  Onko sinulla salikassi työpaikalla odottamassa?  Laitatko lenkkitossut ulko-oven eteen tai johonkin muualle, johon varmasti törmäät aamulla?  Kun luomme uutta tapaa, on todella helppo unohtaa ja näiden ”muistimerkkien” avulla teet muistamisesta helpompaa.  Muista olla johdonmukainen, eli toimi koko ajan samalla tavalla!

Viikko 3

Hyötyliikunta.

​​

Kaikki liike on hyväksi!  Kehosi ei tiedä, soudatko kuntosalilla vai imuroit kotona.  Pyri katsomaan kaikkea liikettä hyvää tekevänä, terveyttäsi edistävänä toimintana.  Miten kehosi liikkuukaan, joka päivä!

Viikko 4

Jos olet noudattanut saamiasi Laadukas elämä -treeniohjelmia on tällä viikolla vuorossa kevennetty viikko!  Olennaista kaikessa liikunnassa, joka kuormittaa elimistöä ja jossa tavoitteena on kehittyä, on lepo ja palautuminen. Miksi? Lihakset, hermosto ja nivelet tarvitsevat lepoa pystyäkseen vahvistumaan.  Kevennetyn viikon aikana myös stressihormonitasot laskevat ja mielesi saa myös lepoa. Eli tämä viikko on palautumisen ja itsesi hemmottelun viikko!  Olet tehnyt kovaa työtä, olet palkintosi ansainnut!

​​

 

Viikko 5

 

B-suunnitelma.  Mieti miten toimit jos elämä tapahtuu ja hyvin alkanut liikuntarutiinisi kaatuu flunssaan, työkiireisiin tai huonosti nukuttuun yöhön.  Miten silloin toimit?

 

Viikko 6

 

Nyt on aika vähän haastaa itseäsi!  Tällä viikolla harjoittelemme mieltämme.  Joskus liikunta vaatii epämukavuusaluella menemistä.  Nyt emme kuitenkaan tee sitä liikunnan avulla, vaan päätä tehdä jotain, joka vaatii sinulta rohkeutta ja henkistä vahvuutta.  Onko jotain, jota olet halunnut jo pidemmän aikaa, mutta et ole uskaltanut?  Tällä viikolla on aika haastaa itseäsi.  Kun mielemme tottuu tekemään vähän pelottavia asioita, joita kuitenkin haluamme, on helpompaa haastaa itseään kaikilla osa-alueilla.  Myös liikunnassa.  Tämän viikon tehtävän on kuitenkin tarkoitus olla hauska ja lisätä hyvää energiaasi!

 

Viikko 7

 

Onko uudesta liikuntatavastasi tullut rutiinia? Onko olossasi tapahtunut muutoksia?  Mitä vaikutuksia olet huomannut elämässäsi?  Oletko onnistunut uuden tavan luomisessa?

 

Viikko 8

 

Olisiko aika asettaa seuraava tavoite, vai harjoitteletko vielä luodaksesi pysyvää tapaa?  Liikunnan tuominen pysyväksi osaksi arkea on välillä haasteellista ja se vaatii kärsivällisyyttä.  Tässä vaiheessa myös liikunnan pitkän aikavälin hyödyt ovat jo alkaneet tuottaa tulosta ja jos olet seurannut ohjelmaa olet taatusti energisempi ja terveempi!

 

Tämä ohjelma ja sen ohjeet on Laadukas elämä by Mia omaisuutta ja sen käyttö ja jakaminen muuhun kuin omaan käyttöön, ilman Laadukas elämä by Mia suostumusta on ehdottomasti kielletty.

© Laadukas elämä by Mia

  • Lähetä sähköpostia!
  • Käy tykkäämässä!
  • Seuraa minua!
  • Soita!
  • Podcastit ja videot!

Viesti

Tykkää

Seuraa

Soita

Katso

© 2020 - Laadukas elämä by Mia.