Laadukas energia -ohjelma

Olen kehittänyt 12 viikon Laadukas energia-ohjelman, jossa opetellaan terveellisen ja ravitsevan ruokavalion kulmakiviä.  Tämän ohjelman avulla opettelet parempia ruokailutapoja, jotka pitkällä tähtäimellä tuovat sinulle taatusti paremman olon ja kehosi alkaa muuttumaan kuin huomaamatta.  Ota huomioon, että tämä ei ole pikadieetti ja tuloksia ei välttämättä tule nopeasti.  Mutta jos haluat pysyviä tuloksia, tämä on tutkitusti paras keino!

Joten, jos et oikein tiedä mistä lähteä liikkeelle, ei hätää!  Tässä ohjelmassa otetaan huomioon kaikista tärkeimmät osatekijät terveellisen ruokavalion sekä hyvän olon rakentamisessa.  Syömäsi ravinto on yksi tärkeimmistä asioista, johon voit vaikuttaa.  Tämä ohjelma voi vaikuttaa yksinkertaisen helpolta, jota se onkin, mutta näiden muutosten vieminen arkeen vie aikaa.  Eli anna itsellesi aikaa näiden asioiden opetteluun.

Huomaathan, että valmennus ei sisälly ohjelmaan, jos olet Laadukas elämä-jäsen.  Jäsenenä voit hyvin itse seurata ohjelmaa, mutta valmentajan palaute kuuluu pelkästään Laadukas elämä-verkkovalmennukseen.

 

Viikot 1-6

Tasainen ateriarytmi

Jos syömisesi on epäsäännöllistä, on tärkeintä opetella tasainen ateriarytmi.  Säännöllisillä ja täysipainoisilla aterioilla vältät iltasyöpöttelyt ja käsistä lähtevät napostelun.  Opettele syömään kunnon aamupala, Laadukkaat ruokavalinnat-osion ohjeiden mukaisesti.  Muista, että jos aamiainen ei uppoa heti herättyäsi, voit hyvin odottaa pari tuntia ja ottaa vaikka aamiaisen mukaan töihin.  Pääasia, että syöt sen viimeistään pari tuntia heräämisen jälkeen.  Lounaan kannattaa myös olla runsas. 

 

Kun syöt kunnolla alkupäivästä, niin vältät kiljuvan nälän iltapäivästä ja illasta.  Alkupäivän ateriointi antaa sinulle myös hyvän energian loppupäiväksi, etkä mene kiukkunälässä kotiin tai kauppaan.  Tässä vaiheessa sinun ei kannata miettiä, että luovut kaikista herkuista.  Sinun ei tarvitse tehdä isoja muutoksia siihen mitä syöt, tässä vaiheessa.  Tärkeää on kuitenkin syödä ensin täysipainoinen ateria ja sitten vasta herkut. 

Viikko 1

Ennen kuin alat tekemään mitään muutoksia ruokavalioosi, pidä viikon ajan ruokapäiväkirjaa.Nykyään tämä on helppoa, kännykän avulla.Ota vaikka kuva jokaisesta päivän ateriasta, jonka syöt. Taukohuoneen naposteltavat myös mukaan! Tällä tavalla tiedostat paremmin missä menet tällä hetkellä.Eli syö aivan kuten normaalisti, mutta ota kuvat tai pidä kirjaa syömisistäsi.  Esimerkiksi www.sulamo.fi on päiväkirjasovellus, jonka käyttöä voit opetella, jos pidät numeroiden kanssa pelaamisesta ja haluat kirjoittaa ylös mitä syöt.

Viikko 2

Tälläkin viikolla kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa, joko kuvia ottamalla tai kirjoittamalla ruokasi ylös. Viikolla kaksi sinun kannattaa päiväkirjanpidon lisäksi miettiä, onko nykyinen ateriarytmisi hyvällä mallilla.  Syötkö aamupalaa?  Syötkö suurimman osan päivän ruoasta illalla?  Koetko hallitsematonta nälkää?  Jos nälkäkiukku yllättää, niin milloin se tapahtuu?  Oletko kokeillut erilaisia dieettejä?  Miten ne ovat toimineet?

Viikko 3

Viikolla kolme tehtävänäsi on edelleenkin pitää ruokapäiväkirjaa niin tarkasti kuin vain pystyt.

Lisäksi pohdi miltä päiväsi näyttävät ruokailun näkökulmasta.  Ehditkö syödä ateriasi rauhassa?  Vai syötkö suurimman osan ruoasta illalla?  Yllättääkö nälkäkiukku usein?

Pohdi myös, jos olet ennen kokeillut painonpudotusta, miten olet toiminut.  Oletko kokeillut erilaisia dieettejä?  Miten ne ovat toimineet?  Jos ne eivät ole toimineet, niin miksi?

 

Viikko 4-6

Nyt on aika suunnitella itsellesi sopiva ateriarytmi! Päivän aterioihin kuuluu aamupala, lounas ja päivällinen. Jos haluat, niin pari välipalaa sopiviin väleihin on hyvä lisätä.Autan mielelläni tässä suunnittelutyössä, mutta sinä itse tiedät parhaiten, mikä rytmi on itsellesi parhain, koska meillä on kaikilla omanlaisemme elämät. Tee runko ja muokataan sitä yhdessä!Sinun kannattaa myös tässä vaiheessa kirjata/kuvata syömäsi ateriat.Kun tiedostat paremmin syömisesi, ohjaa se kuin huomaamatta toimintaasi!

 

  • Jos haluat enemmän vinkkejä, miten ateriat kannattaa koostaa, katso mallia ”Laadukaat ruokavalinnat” osiosta.  Tärkeintä olisi kuitenkin, että opit itse rakentamaan sinulle sopivan ruoka-aine rungon.  Annan mielelläni lisää vinkkejä, jos tarvitset!

Viikot 7-10

Nyt aletaan muokkaamaan aterioiden koostumusta parempaan suuntaan.  Tavoitteenasi on lisätä iso kourallinen kasviksia, hedelmiä, juureksia, marjoja tai vihanneksia jokaiselle aterialle.  Tämä voi tuntua pieneltä lisäykseltä, mutta se on tarkoituskin.  Tämän lisäyksen avulla saat ruokavaliostasi todella paljon ravitsevamman!  Jos et syö kasviksia, niin nyt on aika opetella.  Kasvisten lisääminen on ateriarytmin jälkeen yksi tärkeimpiä asioita, joita voit tehdä paremman ravitsemuksen eteen!

Viikko 7

Osta kaupasta viikoksi valmiiksi erilaisia vihanneksia, marjoja ja hedelmiä.Voit myös ostaa valmiita sekoituksia, salaatteja ja pakasteita.Mitä helpompaa se on sinulle, sen parempi!Osta myös joku kasvis, jota et ennen ole maistanut ja kokeile miltä se maistuu.

Lisää iso kourallinen kasviksia jokaiselle aterialle.Voit syödä täysin samalla tavalla kuin ennenkin, mutta lisää siis runsas määrä kasviksia jokaiselle aterialle.

 

Viikko 8-10

Proteiinia, täysjyväviljaa ja hyvälaatuista rasvaa jokaiselle aterialle

Nyt sinulla on tasainen ateriarytmi, joka sopii juuri sinun arkeesi ja olet opetellut lisäämään runsaasti kasviksia ruokavalioosi.  Seuraavaksi alat opettelemaan muokkaamaan muita käyttämiäsi ruoka-aineita.  Katso mallia ”Laadukkaat ruokavalinnat ”osiosta.  Olen tarkoituksella jättänyt tarkat ruoka-aine listat ja ohjeet pois.  Jos haluat tehdä asioita pitkällä tähtäimellä, et voi seurata ulkopuolisen tekemiä ruokavaliolappusta.  Käytä aikaa suunnittelemalla itsellesi sopiva kokonaisuus.  Minulta saat tukea ja neuvoja, olen täällä sitä varten!

 

Viikot 11-12

Käytä "Laadukaat ruokavalinnat" osiota pohjana ja suunnittele sen pohjalta itsellesi mielekäs kokonaisuus.Käytä tähän aikaa. Minä olen koko ajan tukenasi.Pohtimalla itse, miten asiat kannattaisi tehdä opit itse samalla.Tämä taito on tämän jälkeen sinulla loppuelämän ajaksi!

Tämä ohjelma ja sen ohjeet on Laadukas elämä by Mia omaisuutta ja sen käyttö ja jakaminen muuhun kuin omaan käyttöön, ilman Laadukas elämä by Mia suostumusta on ehdottomasti kielletty.

© Laadukas elämä by Mia

  • Lähetä sähköpostia!
  • Käy tykkäämässä!
  • Seuraa minua!
  • Soita!
  • Podcastit ja videot!

Viesti

Tykkää

Seuraa

Soita

Katso

© 2020 - Laadukas elämä by Mia.